2022. március 13., 18:29

Comore – a Hold ismeretlen szigetei (III.)

Az Indiai-óceán három bájos szigete – a Grande Comore, Mohéli és Anjouan – alkotja a Comore-szigeteki Uniót. Neve az arab Hold szóból származik. Folytatjuk utunkat a buja, illatos őserdők, meleg tenger, endemikus állatfajok, barátságos helyiek világában, amelyet még nem fedezett fel a nemzetközi turizmus.

Comore-szigetek, halászat
Ősi módon, oldaltámasztékos csónakokból halásznak a helyiek
Fotó: A szerző felvételei

Anjouan szigetén, Mutsamuduban vagyunk. Szobatársam kérdésére, hogy Klári, hol a hátizsákod? – kővé meredek. Hát… tán a taxiban felejthettem. Sonya, csoportunk vezetője próbál intézkedni, de nincs sok remény, mivel fogalmam sincs a taxi rendszámáról, a sofőrt se néztem meg rendesen. A telefonom is a hátizsákban volt.

Meseszép strandok

Nyugtalanul alszom, a másnapi csodában reménykedem. Sajnálatomra nem tudok a táska keresésére fókuszálni, mert a program folytatódik. Fél kilenckor már a szállásunkhoz közeli téren állok a többiekkel. A terepjárót várjuk, amellyel egy ylang ylang ültetvényre indulunk. Várunk és várunk. Kilenckor a sofőrök végre felveszik a telefont, már úton vannak. Tízkor feltorlódtak, fél tizenegykor kerülni kellett… Zúgolódunk. S ekkor megáll a téren egy taxi és kinyújtják belőle a hátizsákom. Alig tudok magamhoz térni a meglepetéstől. A taxis tudhatta, hol szálltam ki, s idehozta. Karim, a vezetőnk persze mindjárt magának tulajdonítja a sikert, és a taxison kívül ő is tartja a markát a jutalomért. Megtörtént a csoda. Ha időben indulunk, talán sosem talál meg a zsákom!

A parfüm birodalmában

A hegyekben a ylang ylang ültetvényen már megnyugodva szimatolom a csodás párlatot, amelyet a fák sárga virágaiból készítenek. Itt szinte minden családnak van ültetvénye és lepárlója. Na, nem valami csillogó-villogó rézüstöket kell elképzelni, inkább hasonlítanak ezek a lepárlók a nagyapáink által használt pálinkafőzőkre. Ez azonban semmit se von le az olaj minőségéből. Amit ezektől a falusiaktól vettünk, olyan erősen illatozott, hogy néhány csomagoláson is átütött. Európában ezt legalább tízszeres áron lehetne megkapni.

Az őserdő rengeteg ehető növényt, gyümölcsöt kínál
Irány Mohéli, utunk harmadik szigete

Vagy 20 percig tartó repülőút után leszállunk a fomboni aszfaltcsíkra. Áthatolhatatlan dzsungellel benőtt hegygerinc szeli ketté a szigetet, felfedezetlen strandok bújnak meg a félreeső öblökben, és az Indiai-óceán leghihetetlenebb korallzátonyai „virágzanak” közvetlenül a felszín alatt.

A reptérről még mésfél ótra út Laka Lodgeba, a sziget ismert ökölógiai üdülőhelyére. A hely képeslapra illő – pálmalevéllel fedett szállások, szellős terasz, tisztaság, rend, virágok, fák, lemúrok.

A Laka Lodge szelíd lemúrjai a kezünkből esznek

A hely tulajdonosa a belga Hans, aki szlovák felesége révén Pozsonyban él a családjával, bár az év nagy részét itt, a szigeteken töltik. Hans az ENSZ számára végzett itt humanitárius munkát és beleszerett a tájba. Felépített egy üdülőközpontot, magán partszakasszal. Érkezése előtt nem volt errefelé hulladékgazdálkodás, a szemetet egyszerűen a tengerbe dobták. A tulajdonos meséli, bizony sok fáradságába került felvilágosítania a helyieket, hogy ezen a szokásukon változtani kell. A hotel a saját költségén szemétégetőt is építtetett az üdülő melletti faluban, és havonta szemétszedési brigádot szervez a strand körüli területeken. A Laka Lodge szép példája annak, hogy a turistákkal nemcsak szemét érkezhet, de egészséges ökológiai hozzáállás is.

Kék fénnyel fluoreszkáló óceán

A tenger hívogató, éppen csak ledobáljuk ruháinkat és már rohanunk is a vízbe, amely kellemesen meleg, ringató és kristálytiszta. A sekély lagúnában egy kíváncsi teknős feje bukkan a felszínre, a mélyebb vizekben búvárkodva felfedezhetjük a korallzátonyok és körülöttük villódzó színes halak szemet gyönyörkötető világát.

A fiúk egykettőre a régi ladikon dobolták a ritmust

Nem bírunk betelni a tengerrel, még éjszaka is belemegyünk a vízbe. És láss csodát. Karcsapásaink nyomán ezer meg ezer kék fény csillan a víz tükrén. A kék algák csodája ez a meleg tengerekben.

A Livingstone-repülőkutyák nyomában

E hatalmas denevérek felkutatására indulunk, amelyek kizárólag a Comore-szigeteken élnek. A kipusztulás szélén állnak, mert élőhelyüket, a trópusi őserdőket egyre irtják. Amúgy csak ezekből van hiány, mert másfajta kisebb-nagyobb denevérek alkonyatkor szinte ellepik az égboltot.

Teknősök úszkálnak a közelünkben

Nem könnyű őket se megközelíteni, se meglátni, hiszen az őserdővel borított hegyek legtetején, a magas fák ágain csüngenek. Nekigyürkőzünk hát a meredek őserdei útnak. Az ösvény mellett kakaófa, kávécserje, szegfűszeg, fekete bors, vanília, babérlevél, ananász, kókusz, banán nő, fel se lehet sorolni azt a sokfajta gyümölcsöt és fűszernövényt, ami itt megtalálható. Liánok csüngenek alá a fákról, egyre elviselhetetlenebb a hőség a páradús levegőben. Vadméhsejteket is látni a fákon, vigyázni kell, fel ne riasszuk a rovarokat, a fákon lemurok (makik) tanyáznak. Fent vagyunk, mondja a helyi vezető, de denevérnek nyoma sincs. Mutatja, itt meg amott csüngenek, de az árnyakkal teli erdőben nehéz őket megkülönböztetni a falevelektől. Elenged egy elnyújtott kiáltást és hátrahőkölünk, amikor pár felrepül. Igazi fekete ördögök, akár másfél méteres szárnyfesztávolsággal.

Halászat az Indiai-óceán csillagos ege alatt

Comore-on sokan halászatból tartják el a családjukat. A szigetek közelében a nagybani, hálós halászat szigorúan tilos, csak horgászbottal, vagy hagyományos módon szabad űzni ezt a régi mesterséget. Combot, a helyi halászt az üdülőközpont tulajdonosa ajánlotta figyelmembe, mint olyan személyt, aki úgy ismeri a környék vizeit, mint a tenyerét és máig az ősi technikára esküszik. A halászatba beleszületett, ennek köszönhetően tudja iskoláztatni gyermekeit. Vele indulok éjszakai halászatra.

Délelőtti fogás

A nap éppen lemenőben, amikor elindulunk. Először egy köves parton kötünk ki, ahol egy zsákot telerakunk kövekkel, ez lesz majd az a nehezék, ami gondoskodik arról, hogy a csónak csak lassan sodródjék. Káprázatos a naplemente, több kis sziget mellett is elhaladunk, amíg kiérünk a nyílt óceánra.

Már nem látni a partokat, amikor lehorgonyzunk. Beleborzongok, milyen óriási mélységbe merül a nehezék. Halászom kidob egy bóját is, majd csalit készít igazán ősi módon. A horogra fűzött húst két lapos kő közé teszi, majd több érdekes csomóval rögzíti és bedobjuk a vízbe. Közben magyarázza, ezzel még csak kisebb halakat fogunk, amikből majd további csalik lesznek. Bólogatok, mosolygok, csak pár szót értek francia beszédéből. Mondandójára csak itthon derül fény, amikor a videófelvételt egy franciául tudó ismerősöm lefordítja.

Amíg a fogásra várunk, meggyújtjuk az olajlámpást, hogy belénk ne fusson egy másik halászcsónak a sötét éjszakában. A fényre a csónak köré halrajok gyűlnek, csak belenyújtom a kezem a vízbe és máris több száz halacska csipkedi az ujjaim. Végtelen a csönd, a csillagok szinte ránk borulnak, enyhe szellő lengedezik. Varázslatos béke.

Ha értenék franciául, azt is tudnám, milyen csillagképeket látunk, így csak oda nézek, ahová a halászom éppen mutat. Végre három kisebb halat sikerül kifognunk. Ezeket Combo szakszerű módon felaprítja, és további csalik kerülnek a vízbe. S valóban, jönnek a nagyobb halak is, már három vergődik a csónak aljában. Még maradnék, de a megegyezés szerint tizenegy körül vissza kell érnem a partra, ezért felvonjuk a nehezéket és száguldunk a motorcsónakkal a vaksötét vizeken. Félek, de rábízom magam az égiekre. Messze még a part, amikor csónakunk megfeneklik egy homokbuckán. Combo kezét a szeme elé téve kémleli a tájat, s tapasztalatlanságom folytán az a hamis képzetem támad, hogy eltévedtünk. Kezembe adja a cipőmet és a hátizsákot, és a csónakot hátrahagyva int, kövessem. Sokáig kutyagolunk a térdig érő vízben, amikor „leesik”, apály van, estétől úgy fél kilométert is visszahúzódott a víz. Szerencsésen kijutottunk, s még a három halat is a kezembe nyomja. A következő napon ebből lett a vacsoránk. Másnap tudtam meg, Combo még visszament az óceánra és reggelig úgy hatvan kiló halat fogott.

Megjelent a MAGYAR7 folyóirat 2022/10 számában.

Kapcsolódó cikkeink

Megosztás
Címkék

Iratkozzon fel napi hírlevelünkre

A Facebook drasztikusan korlátozza híreink elérését. A hírlevelünkbe viszont nincs beleszólása, abból minden munkanapon értesülhet a nap 7 legfontosabb híréről.